Kupigheten avgörande?
Anmälare: privatperson
Motpart: Rema Control Sweden.
Bakgrund till anmälan
Rema Control Sweden har i annons marknadsfört produkten CupCon. Annonsen innehåller en bild av en behå. Ovanför bilden finns en rubrik som lyder "Kupigheten är avgörande", denna följs av en brödtext med information om produkten. Längst ner i annonsen finns även en mindre bild av själva produkten samt uppgift om var läsaren kan hitta ytterligare information om företagets produkter.
Anmälaren
Anmälaren anser att annonsen är kränkande och återspeglar branschens "gubbighet".
Yttrande
Rema Control Sweden har yttrat sig och anfört följande. Syftet med annonsen var att introducera produkten CupCon, en produkt som detekterar om kupigheten hos ett virkesstycke ligger uppåt eller nedåt. Reklambyråns tanke bakom annonsen var att uppnå tre saker; stoppförmåga, begriplighet och genomslagskraft. Rubriken ansågs ha en humoristisk touch och syftar endast och direkt på att kupigheten hos virkesstycken har avgörande betydelse för resultatet. Brödtexten är dessutom rent teknisk. Reklambyrån valde behån som bild då dess kupighet matchade produktens namn.
Rådets bedömning
Enligt av Internationella Handelskammaren (ICC) antagna grundregler för reklam gäller som grundläggande princip bl.a. att reklam skall utformas med vederbörlig känsla av socialt ansvar. Enligt artikel 4 punkt 1 i grundreglerna får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bl.a. kön.
I marknadsföring används ofta uttryck och bilder som är ägnade att hos betraktaren frammana vissa associationer. Det är å ena sidan uppenbart att annonsören inte kan vara ansvarig för alla de föreställningar och tankar som kan uppkomma hos betraktaren genom en presenterad text eller bild. Å andra sidan ansvarar annonsören otvivelaktigt för nära till hands liggande associationer som en beaktansvärd del av betraktarna kan antas göra.
Även om rubriken "Kupigheten är avgörande" är relevant för beskrivningen av produkten finner ERK att rubriken i kombination med bilden av behån kan uppfattas som att kupigheten har betydelse för hur kvinnobröst i allmänhet uppfattas och värderas. Den aktuella annonsen utgör därför ett exempel på reklamåtgärd i vilken ett kvinnligt attribut används som blickfång av sexuell natur, utan tillräckligt samband med den marknadsförda produkten. Detta är kränkande mot kvinnor i allmänhet och reklamen strider därför mot ICC:s grundregler för reklam.
Herregud har folk inte något liv/humor?!?!?!?!
Jag skrattade! (av skadeglädje över att Rema blivit dömda)
Råa - jag med.
Buntband - jo vi har ett liv där vi blir bedömda efter kupigheten.
CM - U go girl!